ד"ר משה עילם

תשובות לשאלות נפוצות - אף

FAQs - אף

טיפות אף, דימום אפי ועוד

טיפות ותרסיסים לאף הנמכרים ללא מרשם רופא אינם מומלצים לשימוש ממושך. הם גורמים לכיווץ מהיר של ריריות האף ולשיפור כמעט מיידי במעבר האויר דרך האף. אפקט זה גורם למשתמשים להתמכר לתכשירים, אך בחלוף השפעתם הרירית באף מגיבה בגודש ניכר ובחסימת נתיב האויר. תכשירים אלו גורמים גם לפגיעה בתנועת הריסים הקטנים המצויים על פני רירית האף והאחראים לפינוי ההפרשות. על מנת להמנע מכך מומלץ שלא להשתמש בטיפות או תרסיסים לאף יותר מ 5 ימים. תרסיסים וטיפות הנמכרים רק עם מרשם רופא, כגון תכשירים נגד אלרגיה, אינם גורמים לתופעות אלו וניתן להשתמש בהם בהמלצת רופא גם לתקופה ממושכת.

דימום מהאף נגרם במרבית המקרים מכלי דם בחלקה הקדמי של מחיצת האף. בחלק קטן מהמקרים הדימום נובע מכלי דם שמקורו באזורים אחרים באף.

הרמת הראש כלפי מעלה אינה תורמת דבר לעצירת הדימום. מרבית האנשים אומנם נוהגים כך, אך הדבר נובע ככל הנראה מסיבות פסיכולוגיות, שכן בהרמת הראש מעלה הדם זולג לאחור ונבלע ואין רואים אותו, כפי שקורה כאשר מטים את הראש כלפי מטה.

גורמים נפוצים התורמים להופעה של דימום מהאף הינם חיטוט באף, חשיפה לחום (הגורם להרחבה של כלי דם), יובש (אויר ממוזג), עלייה בלחץ הדם ונטילת תרופות נוגדות קרישת דם.

כטיפול מיידי בדימום מהאף, אין צורך להרים את הראש כלפי מעלה ואפשר להשאיר את הראש ישר מעל כיור או קערה תוך כדי הפעלת לחץ מקומי באמצעות האצבעות על כנפי האף. כיוון שמרבית הארועים של דימום מהאף מקורם בכלי דם מחלקה הקדמי של מחיצת האף, הפעלה של לחץ כזה תגרום לעצירת הדימום ברוב המקרים. יש ללחוץ כ 5 דקות תוך כדי נשימה מהפה. במקביל יש להימנע בימים הסמוכים לדימום מחשיפה לחום (שהייה בשמש, מקלחות חמות, אוכל/שתייה חמים), לאזן את לחץ הדם אצל חולים הסובלים מיתר לחץ דם ולהיוועץ ברופא המטפל במקרים של נטילת תרופות נוגדות קרישה.

במקרים קלים וחד פעמיים בהם הדימום נעצר בקלות אין צורך בטיפול נוסף.
במקרים של דימום שאינו פוסק למרות לחץ מקומי יש כמובן לפנות מיידית לטיפול רפואי.
במקרים של ארועים חוזרים ונשנים יש להבדק אצל רופא אא"ג כדי לאתר את מקור הדימום ולטפל בו. בחלק מהמקרים נדרשת צריבה של כלי הדם על ידי הרופא והיא ניתנת לביצוע באמצעות חומר כימי או בצריבה חשמלית. הטיפול מבוצע תחת אלחוש ואינו כרוך בכאב משמעותי.

מרפאה:  קניון הדרי-סמל, רח' השייטת 4, נס-ציונה              טל'  050-4679820 (רונית)              פקס'  08-9100396

תכנון, הקמה וניהול האתר: ד"ר משה עילם   |   כל הזכויות שמורות

האתר מופעל באמצעות Joomla   |   מותאם לנייחים, ניידים, וסמרטפונים באמצעות תבניות T3 framework 2 של JoomlArt